نحوه نوشتن (روش شناسی پایان نامه)

تبلیغات

نحوه نوشتن (روش شناسی پایان نامه)

یکی از اصلی ترین دروسی که  افراد در دانشگاه درس می خوانند  نگارش پایان نامه می باشد. شما به عنوان دانشجو باید پایان نامه خودتان را مرتبط با موضوعی که انتخاب کرده اید بنویسید و در صورتی که بتوانید پایان نامه خوبی را ارایه کنید باید به دیگران نشان دهید که تسلط کامل و لازم را بر روی موضوع مورد نظرتان دارید.

دانشجویان وقتی که می خواهند پایان نامه ای بنویسند در ابتدا برای خودشان موضوعی را انتخاب می کنند و سپس سعی می کنند تا درباره این موضوع تحقیق کنند و بر این اساس پایان نامه را به می نویسند. یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های نوشتن پایان نامه (که در حقیقت می توان گفت یکی از دشوارترین قسمت های ان هم می باشد!) انتخاب کردن موضوعی برای پایان نامه است. شما باید برای پایان نامه خودتان موضوعی را انتخاب کنید که بر آن تسلط کافی دارید و فکر می کنید که می توانید از آن پایان نامه ای مناسب دربیاورید.

بخش های مختلف پایان نامه شما شامل موارد زیر است:

بخش اول: چکیده

در این بخش شما باید خلاصه کاری را که در پایان نامه می خواهید انجام دهید،را ارایه کنید. از آن جایی که خلاصه ای که شما ارایه می کنید به شیوه ای است که فردی که قرار است برای اولین بار به پایان نامه شما نگاه کند آن را می بیند بنابراین باید این خلاصه را به گونه ای بنویسید که به اصلی ترین و کلیدی ترین سوالاتی که در ذهن فردی که آن را می خواند وجود دارد پاسخ منطقی داده باشد. شما وقتی که می خواهید برای پایان نامه خودتان چکیده بنویسید باید سوالات زیر را درنظر بگیرید:

- مسئله اصلی که در این تحقیق به آن پرداخته شده است چیست؟

- چرا باید به این مسئله پرداخته شود؟

- قرار است برای انجام دادن این تحقیق از چه روشی استفاده شود؟

-نتیجه هایی که در این پژوهش بدست آمده است چه هستند؟

بخش دوم: فهرست مطالب

شما در این بخش باید فهرستی از تمام بخش هایی که در این پایان نامه وجود دارند بنویسید. توجه کنید که فهرستی که شما در این پایان نامه برای خودتان می نویسید باید فهرستی دقیق باشد و شما باید سعی کنید در کنار فهرست مطالبی که در این پایان نامه وجود دارد فهرستی از تمام اشکال و تمام فهرست های دیگری که در این پایان نامه هستند (به عنوان مثال شکل هایی که در این پایان نامه وجود دارند و مواردی از این قبیل) را بنویسید. شما باید به این موضوع توجه کنید که عناوینی که در این بخش برای سرفصل هایتان انتخاب می کنید باید عناوینی بسیار گویا باشند و به گونه ای باشند که خواننده به راحتی بتواند آن ها را متوجه شود. همچنین باید توجه کنید که در صورتی که یک عنوان اصلی دارید و در کنار آن عناوینی فرعی را به عنوان زیرشاخه دارید باید سعی کنید که حتما در کنار این عنوان اصلی عناوین فرعی را نیز در فهرستی که در این پایان نامه ارایه کرده اید بنویسید.

بخش سوم: فصل های پایان نامه

این بخش شامل فصل هایی است که شما در پایان نامه تان نوشته اید. مطالبی که در این بخش قرار دارند در حقیقت تمام مطالب پایان نامه شما هستند و مطالب مربوط به بخش اول و بخش دوم تنها مقدمه ای برای وارد شدن به این بخش هستند. به عبارت دیگر می توان گفت که بخش اصلی پایان نامه شما همین بخش سوم است و همچنین این بخش باید قبل از بخش های دیگر نوشته شود! (چون اگر شما پایان نامه را ننوشته باشید از کجا می توانید انتظار داشته باشید که فهرستتان حاضر شود؟!)

در این بخش شما باید پایان نامه خودتان را به پنج فصل کلی تقسیم کنید و در هرکدام از این فصل های مطالبی را ارایه کنید که مرتبط با کارتان است ولی در این فصل ها شما باید چارچوب انجام دادن کار را درنظر داشته باشید (که برای تمام پایان نامه ها یکسان است!) به عبارت دیگر شما نمی توانید بدون این که مقدمه را بنویسید و مسئله را طرح کنید به سراغ فصل بهدی بروید و شروع به مروری بر منابع موجود کنید (که مربوط به فصل دوم می باشد!) بلکه شما باید تمام این فصل ها را در جای خودشان قرار دهید و در هرکدام از این فصل ها اطلاعاتی را ارایه کنید که مربوط به همان فصل ها می باشد!

ترتیب ارایه کردن اطلاعات در فصل های شما باید به شیوه های زیر باشد:

فصل اول: مقدمه و طرح مسئله

در این فصل شما باید مقدمه ای را برای پایان نامه خودتان ارایه کنید و مسئله ای را که می خواهید طرح کنید. در این فصل شما باید سعی کنید خواننده را از نظر بار علمی با مفاهیمی که قرار است در این پایان نامه مطرح کنید آشنا کنید و سعی کنید تا طرح کلی انجام دادن کار را برای خواننده مشخص کنید.

فصل دوم: مروری بر منابع یا روش تحقیق

در این فصل شما باید بر روی تحقیقاتی که در گذشته بر روی موضوع مورد نظر انجام شده است بررسی کنید و سعی کنید تا نتیجه های این تحقیقات انجام گرفته شده را برای مخاطبین و افرادی که پایان نامه شما را می خوانند ارایه کنید. در این بخش شما باید توجه داشته باشید که تا جایی که می توانید مقالات و کتاب هایی را که در زمینه کار شما در گذشته به چاپ رسیده اند بخوانید و سعی کنید عصاره و شیره کار آن ها را مشخص کنید و به صورت چکیده و البته با ذکر عنوان و مرجع برای افرادی که می خواهند پایان نامه تان را بخوانند مشخص کنید.

فصل سوم: مدلها و ایده های تحقیق

در این فصل شما مدل اصلی تحقیق خودتان را مشخص می کنید و سعی می کنید تا ایده هایی را که در این تحقیق دارید به دیگران ارایه می کنید.

فصل چهارم: نتیجه های تحقیق

در این فصل شما نتیجه هایی را که از تحقیقتان گرفته اید ارایه می کنید.

فصل پنجم: نتیجه گیری جمع بندی و پیشنهادات

در این فصل شما نتیجه گیری می کنید و موضوعاتی را که به نظرتان در آینده کار کردن بر روی آن ها می تواند کارساز باشد ارایه می کنید.

فصل اول: کلیات تحقیق (مقدمه و طرح مسئله)

در این فصل شما باید یک مقدمه ای را برای پایان نامه تان ایجاد کنید. نباید فراموش کنید که هر مطالبی که می خواهید بنویسید در حقیقت با یک مقدمه آغاز می شود و شما برای این که بتوانید خواننده را با مطالبی که قرار است در آینده برای آن ها ارایه کنید آشنا کنید باید حتما این مقدمه را برای آن ها ارایه کنید. شما باید سعی کنید تا به آن ها نشان دهید که پایان نامه ای که می خواهید بنویسید در رابطه با چیست و به طور کلی قرار است در رابطه با چه موضوعاتی در این پایان نامه صحبت شود. یکی از مهم ترین و کلیدی ترین اهدافی که شما به عنوان فردی که قرار است پایان نامه را بنویسد باید حتما به آن توجه داشته باشد و در صورتی که به این هدف نرسید به هیچ عنوان نمی توانید از فصل اولتان راضی باشید این است که این فصل را به گونه ای بنویسید که وقتی که خواننده آن را تا آخر خواند به طور کلی متقاعد شده باشد که کار کردن بر روی موضوعی که شما بر روی آن کار کرده اید کار درستی است. بنابراین یکی از بهترین شیوه های نوشتن فصل اول پایان نامه به این صورت است که به گونه ای نوشته شود که خواننده بعد از خواندن آن کاملا متقاعد شده باشد که کار کردن بر روی زمینه مورد نظر کار بیهوده ای نیست و باید حتما کار بر روی این زمینه انجام شود.

تحقیقاتی که در زمینه چگونگی نوشتن پایان نامه انجام گرفته است نشان داده است که چگونگی نوشتن جملات ابتدایی فصل اول پایان نامه ها می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی میل افرادی که آن را می خوانند به ادامه دادن کار داشته باشد. در صورتی که شما جمله های ابتدایی پایان نامه خودتان را به گونه ای بنویسید که گیرایی و جذابیت مناسب داشته باشد می توانید انتظار داشته باشید که احتمال این که افرادی که آن را می خوانند میل و انگیزه بیشتری برای خواندن ادامه مطالب آن داشته باشند خیلی بیشتر باشد. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید توضیحاتی را درباره این که چرا مطالعه در زمینه تحقیقات مورد نظر شما لازم است بدهید و آن ها را قانع کنید که کار کردن بر روی کاری که شما می خواهید انجام دهید کار بیهوده ای نیست و اگر بر روی آن کار کنید وقتتان هدر نمی رود! در این بخش شما باید به شیوایی کلام توجه داشته باشید و تا جایی که می توانید متن را به گونه ای بنویسید که افرادی که آن را می خوانند از موضوع شما خوششان بیاید. شما باید علاوه بر این که موضوع را به آن ها معرفی می کنید کاری نید که خواننده دیدگاه نسبتا جامعی نسبت به ادبیات تحقیق و کارهایی که در گذشته بر روی آن انجام گرفته است نیز داشته باشد و همچنین باید سعی کنید تا توضیحاتی درباره موضوعاتی که مرتبط با موضوع شما هستند نیز بدهید و به این شیوه بر جذابیت مطالبی که می خواهید ارایه کنید بیفزایید. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید موضوع مورد نظر را برای آن ها جذاب کنید و تا جایی که می توانید کاری کنید که آن ها نسبت به موضوعی که شما درباره آن تحقیق کرده اید و درباره آن پایان نامه نوشته اید علاقه مند شود.

فصل دوم: مروری بر منابع تحقیق

فصل دوم پایان نامه شما مروری بر منابع تحقیق است. البته در بعضی از این پایان نامه ها این فصل تحت عنوان "روش تحقیق" نامیده می شود. شما باید سعی کنید تا در این فصل تمام منابعی را که در موضوعاتی تحقیق کرده اند که مرتبط با موضوع شما بوده است پیدا کنید و بر این اساس بررسی های خودتان را انجام دهید و نتیجه گیری این بررسی ها را برای آن ها ارایه کنید. شما باید در این بخش سعی کنید تا به خواننده اطلاعاتی بسیار جامع را در رابطه با تحقیقاتی که در گذشته ها درباره کارتان انجام شده است ارایه کنید و سعی کنید کاری کنید که خواننده با خواندن این فصل بتواند یک مرور کلی را بر روی کارهایی که در گذشته محققان بر روی این موضوع انجام داده اند داشته باشد. در این بخش شما باید همچنین سعی کنید تا درباره جدیدترین پیشرفت هایی که درباره این موضوع شده است برای خواننده اطلاعاتی ارایه کنید و سعی کنید که تا جایی که می توانید نقاط ضعف و نقاط قوت تحقیقات قبلی که در این زمینه انجام گرفته است را برای آن ها مشخص کنید. یکی از مهم ترین نکته هایی که شما باید در نوشتن مطالب این فصل درنظر داشته باشید این است که مشخص کنید که کدام دسته از تحقیقاتی که در گذشته درباره موضوع شما انجام گرفته شده اند تحقیقات مناسبی بوده اند و منجر به نتیجه های مناسبی شده اند و کدام دسته از این تحقیقات منجر به نتیجه های نامناسبی شده اند یا اصلا نتیجه ای نداشته اند. توجه کردن به این نکته بسیار مهم است چراکه در صورتی که شما نتوانید به درستی نتیجه هایی را که در این تحقیقات گرفته شده است بررسی کنید و در صورتی که مشخص نکنید که کدامیک از این تحقیقات نتیجه هایی داشتند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و کدامیک از آن ها به نتیجه ای قابل قبول نرسیده اند؛ نمی توانید یک فصل دوم مناسب و قبل قبول داشته باشید به این دلیل که فردی که قرار است پایان نامه شما را بخواند باید به خوبی بررسی کند که شما در این تحقیق قرار است از چه روشی برای کار استفاده کنید (که در فصل بعدی مشخص می شود) و برای این کار باید مقایسه کند که آیا روشی که شما قرار است برای تحقیق از آن استفاده کنید روشی است که در گذشته توسط افراد دیگری انجام شده است یا خیر و در صورتی که در گذشته محققان دیگری از این روش شما استفاده کرده اند آیا این افراد به نتیجه های مطلوبی رسیده اند یا خیر. به بیان شفاف تر، در صورتی که شما قرار باشد از روشی استفاده کنید که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته است ولی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نتیجه مطلوبی گرفته نشده باشد در این صورت فردی که خواننده پایان نامه شماست بدون تردید به این موضوع پی می برد که شما دارید راه اشتباهی را که قبل از شما افرادی آن را پیموده اند می روید و از آن جایی که آن ها می دانند که شما با انجام دادن تحقیق به این شیوه بدون تردید به نتیجه مطلوبی نمی رسید (چون قبل از شما یک نفر دیگر به نتیجه مطلوبی نرسیده است!) بنابراین پایان نامه شما به نظرش بی ارزش می شود! شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید تمام کارهایی را که در این زمینه انجام گرفته است مشخص کنید و معایب و مزیت های تحقیقاتی که بر روی کار شما در گذشته انجام گرفته اند را به درستی مشخص کنید.

فصل سوم:مدل ها و ایده های تحقیق

شما در فصل اول مقدمه ای از کار را ارایه کرده اید و افرادی که پایان نامه تان را می خوانند با چارچوب کلی کارتان آشنا نموده اید. بنابراین فردی که برای اولین بار فصل اول پایان نامه شما را می خواند به خوبی می تواند دیدگاه نسبتا وسیعی را (که البته میزان وسیع بودن دیدگاه بستگی به شیوه ای دارد که شما پایان نامه را نوشته اید!) نسبت به پایان نامه شما و موضوعی که بر روی آن تحقیق کرده اید پیدا کند. بعد از این که خواننده را در فصل اول با موضوعی که قرار است درباره این موضوع پایان نامه بنویسید آشنا کردید نوبت به فصل بعدی می رسد. در این فصل شما او را با ادبیات تحقیق و کارهایی که در گذشته در رابطه با موضوعی که شما قرار است درباره آن پایان نامه بنویسید نوشته شده است آشنا می کنید و سعی می کنید تا دیدگاه کلی را نسبت به روش هایی که در گذشته محققان برای انجام دادن تحقیقات مختلف در رابطه با کار شما از این روش ها استفاده می کرده اند به فردی که پایان نامه تان را می خواند ارایه کنید.  در فصل دوم هم شما فردی که پایان نامه تان را می خواند را با کارهایی که در گذشته در رابطه با پایان نامه تان انجام گرفته است آشنا می کنید و سعی می کنید کاری کنید که خواننده نقاط قوت و ضعف کارهای قبلی انجام گرفته شده در رابطه با کار شما را درک کند. اکنون نوبت به فصل سوم می رسد. در این فصل شما باید ایده ها و مدل هایی را که برای تحقیقتان از آن ها استفاده می کنید ارایه کنید. هدف اصلی شما در این تحقیق باید این باشد که ساختار کلی پایان نامه تان و کاری که قرار است انجام دهید را با جزئیات بیشتری ارایه نید. در این بخش شما باید سعی کنید تا تمام متغیرهایی را که برای ارایه کردن پایان نامه به آن نیاز دارید ارایه کنید و باید سعی کنید تا این متغیرها به آن ها معرفی کنید. این بخش در حقیقت یکی از بخش های مهم کار پایان نامه شما می باشد و شما باید در این بخش چگونگی انجام تحقیقتان را به آن ها ارایه کنید. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید این بخش از پایان نامه تان را به گونه ای مشخص کنید که خواننده با خواندن آن چارچوب کلی کاری که می خواهید انجام دهید را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهد و دقیقا بداند که قرار است چکار کنید. شما در این بخش باید تمام تلاشتان را بکنید که تا جایی که می توانید مشخص کنید که قرار است برای انجام دادن کار پایان نامه از چه روش هایی استفاده کنید و برای استفاده کردن از این روش ها از چه ابزارهایی استفاده می کنید. فصل سوم پایان نامه شما فصلی است که بعد از این که مقدمه کار را ارایه کرده اید و روش هایی که در گذشته برای تحقیق کردن بر روی موضوعتان مورد استفاده قرار گرفته است را مورد بررسی قرار داده اید می نویسید و بنابراین خواننده ای که این فصل را می خواند دید نسبتا جامعی را نسبت به پایان نامه شما و کارهایی که باید انجام دهید دارد و بنابراین شما برای این که بتوانید مطالب را در این فصل ارایه کنید دستتان بازتر است و شما می توانید با اطمینان خاطر بیشتری مطالبی را که قرار است ارایه کنید در این فصل بیاورید چون اطمینان دارید که افرادی که فصل سوم را می خوانند مطالب فصل اول و دوم را خوانده اند (البته این به شرطی است که مطالب فصل اول و دوم به خوبی نوشته شده باشند!)

فصل چهارم: یافته های تحقیق یا نتایج پایان نامه

در این فصل شما باید سعی کنید که نتیجه های تحقیقاتی را که انجام داده اید ارایه کنید. این یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های پایان نامه است (که حتی می توان گفت که از بعضی از جهات مهم ترین و کلیدی ترین بخش پایان نامه می باشد!) شما در این بخش باید نتیجه هایی را که حاصل از تحقیقاتی بود که انجام داده اید بنویسید و سعی کنید که تا جایی که می توانید در ارایه کردن این نتیجه ها دقیق عمل کنید. در این فصل شما باید تمام نتیجه های تحقیق را به صورت عملی و با ذکر کردن تمام جزئیات بیان کنید و سعی کنید که تا جایی که می توانید نتیجه ها را به گونه ای ارایه کنید که خواندن آن برای افرادی که می خواهند آن را بخوانند قابل درک باشد. شما باید به این فصل اهمیت زیادی بدهید و باید بدانید که مطالبی که در این فصل ارایه می کنید از تمام مطالبی که در پایان نامه شما وجود دارد مهم تر می باشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که فصل چهارم پایان نامه ها در حقیقت "قلب" تمام پایان نامه ها می باشد و افرادی که در نوشتن این فصل تلاش لازم را نمی کنند نمی توانند پایان نامه باکیفیت لازم را بنویسند. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید در لابلای مطالبی که در این فصل از پایان نامه ارایه می کنید نتیجه ها را به صورت دقیق بیان کنید و مطالب این فصل باید به شیوه ای باشند که هر کسی که آن ها را می خواند بتواند آن را درک کند. برای این که بتوانید کاری کنید که خواندن مطالب این فصل برای افرادی که آن را می خوانند راحت تر باشد می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

- نتیجه های تحقیقاتی را که در این زمینه انجام داده اید در قالب نمودارهای مختلف و شکل هایی که منجر به تفهیم بیشتر مطالب می شوند ارایه کنید. این کار باعث می شود که فهمیدن مطالبی که به عنوان نتیجه های تحقیقات شما در این فصل مطرح می شوند برای افرادی که آن ها را می خوانند خیلی بهتر شود و آن ها بتوانند خیلی بهتر از زمانی که شما تنها به آن ها یک سری اعداد می دهید مطالب را درک کنند. به عنوان مثال در صورتی که شما می خواهید تغییرات پارامتری را بر حسب پارامتر دیگری ارایه کنید می توانید به جای این که داده ها را به صورت اعداد خام به افرادی که پایان نامه تان را می خوانند ارایه کنید سعی کنید که این اعداد را به صورت شکل و یا به صورت جدول به آن ها ارایه کنید تا به این شیوه بتوانید کاری کنید که آن ها بهتر مطالب را بفهمند.

- یکی دیگر از شیوه هایی که شما می توانید به این شیوه در بهتر فهمیدن مفاهیم پایان نامه توسط افرادی که آن را می خوانند کمک کنید این است که از جدول ها استفاده کنید. هنگامی که شما از جدول ها برای ارایه کردن داده ها استفاده می کنید می توانید انتظار داشته باشید که افرادی که جدول ها را می خوانند خیلی بهتر نتیجه ها را درک کنند و بتوانند در تفسیر کردن نتیجه ها عملکرد بهتری داشته باشند. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید ارایه داده ها را به صورت جدول بندی شده انجام دهید تا درک کردن آن و همچنین تفسیر کردن آن بهتر باشد.

- یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که شما برای این که یک فصل چهارم باکیفیت داشته باشید باید به آن توجه داشته باشید این است که نتیجه های کلیدی و جامع را از تحلیل کردن داده هایتان بگیرید. شما  برای این که بتوانید کار خواندن فصل چهارم و بررسی کردن آن را برای افرادی که قرار است آن را بخوانند آسان تر کنید باید این توانایی را داشته باشید که تا جایی که می توانید نتیجه هایی را که از تحقیقاتان و آزمایش هایی که انجام داده اید بدست آمده است را به صورت خلاصه و همه فهم ارایه کنید. انجام دادن این کار باعث می شود که فردی که پایان نامه شما را می خواند می تواند به خوبی این نتیجه ها را بررسی کند و نتیجه ای را که می خواهد از تحلیل داده های شما بگیرد.

- از دیگر نکته های مهمی که شما در نوشتن فصل چهارم پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید این است که تا حد بسیار زیادی وارد جزئیات شوید و کار را با جزئیات زیادی ارایه کنید. این موضوع باعث می شود که هم اعتبار کاری که شما انجام داده اید بیشتر می شود و هم این که شما می توانید دست خواننده را باز بگذارید که خودش با تغییر دادن برخی از داده ها بتواند نتیجه گیری های مخصوص خودش را انجام دهد! انجام دادن این کار همچنین باعث می شود که فرآیند خواندن پایان نامه برای این افراد آسان تر می شود و آن ها می توانند خیلی بهتر از زمانی که شما تنها به کلیات بسنده کرده اید و توضیحی درباره جزئیات کار نداده اید پایان نامه تان را مطالعه کنند. همین موضوع باعث می شود که کیفیت پایان نامه شما بهتر می شود.

فصل پنجم: خلاصه و تفسیر نتیجه ها

این فصل آخرین فصل پایان نامه است. شما در این فصل خلاصه ای را از کارهایی که در این پایان نامه انجام داده اید ارایه می کنید و در کنار ارایه این خلاصه ها نتیجه گیری های خودتان را هم ارایه می کنید. این بخش از پایان نامه نیز بخش بسیار مهم و کلیدی می باشد و شما برای این که بتوانید یک پایان نامه کامل داشته باشید باید این بخش را هم با دقت بنویسید. شما باید سعی کنید که در این بخش مشخص کنید که نتیجه ای که از انجام این تحقیقات گرفته اید چیست و باید سعی کنید تا بر این اساس به افرادی که پایان نامه شما را می خوانند نشان دهید که انجام دادن این پایان نامه چه نتیجه ای داشته است. شما باید سعی کنید تا در این بخش تمام مراحلی را که انجام داده اید به صورت فشرده مورد بررسی قرار دهید و سعی کنید تا این فصل را خلاصه ای از تمام فصل های دیگری که در این پایان نامه وجود دارد قرار دهید. شما در فصل چهارم پایان نامه تمام نتیجه هایی را که از شبیه سازی ها و تحقیقاتی که انجام داده اید بیان می کنید و در فصل پنجم نتیجه گیری می کنید و مشخص می کنید که نتیجه هایی که در فصل چهارم برای شما بدست آمده است چه نتیجه ای برایتان داشته است.

یکی از بخش هایی که شما در فصل پنجم پایان نامه می توانید ارایه کنید بخش پیشنهادات است. شما در این بخش پیشنهاداتی را برای افرادی که قرار است در آینده در زمینه ای که شما بر روی آن تحقیق کرده اید تحقیقی انجام دهند ارایه می کنید و سعی می کنید تا راه را برای افرادی که می خواهند در این زمینه تحقیق کنند باز کنید. شما همچنین در فصل پنجم به نقاط ضعف و محدودیت های تحقیقی که انجام داده اید اشاره می کنید و پیشنهاد می کنید که افرادی که در آینده می خواهند بر روی موضوع شما تحقیق کنند چگونه می توانند این نقاط ضعف و محدودیت ها را برطرف کنند.

 

 





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.